woensdag 28 september 2011

Muzikaal Intermezzo.

Aangezien ik niet elke dag de wereld van vlijmscherp en kritisch commentaar kan en wil voorzien gaan we vandaag eens iets leuks doen.

Tijd voor een Muzikale Intermezzo.

Sommige mensen zijn beeldend ingesteld. Kunnen zichzelf aan de hand van een fotoalbum helemaal wanen op de camping in Frankrijk toen ze 13 en verliefd waren op die-en-die. Of door de geur van lavendelvelden terugdenken aan weet ik veel wat nog meer..

Ik heb dit met muziek. Geef me drie seconden van I've Got the Power van Snap! en ik weet precies in welke hoek van de kantine tijdens de discoavond we stonden te hiphoppen op schoolkamp in Lunteren. Of wie en wie ik schuurde op het volleybal feest van VVL op Shaka Demus and the Pliers. Tease me...

Of zoals John Mayer het zo prachtig verwoordde:
"Music to me is more revealing than photographs are, when it comes to looking at your past."

Het is verbazingwekkend hoe muziek mensen kan raken zonder dat je het kan ruiken, zien of proeven. Alleen maar horen en als het goed is, voelen. Zo ook in de reclame.

Vaak gebeurt het, als ik TV kijk, dat het desbetreffende programma wordt onderbroken door een reclameblok. Op zich irriteert iedereen zich hier aan. Da's logisch. De slimme reclame jongens hebben hier ook notie van genomen en reageren hier allemaal op hun eigen manier op.

Vond ik de Mediamarkt al jaren een, laat ik het netjes zeggen, minder prettige winkel, sinds onze behaarde vriend Arie is ingehuurd om deze winkel aan te prijzen heb ik er echt een pesthekel aan gekregen. Reden voor mij om ten alle tijden deze grootgrutter te vermijden en mijn gadgets en ander huishoudelijk apparaten ergens anders aan te schaffen. Puur door die vreselijke reclames.

De, in mijn ogen, slimmere reclameboys zoeken de godganse dag naar de beste muziek en plakken dit onder hun boodschap. Waar de advertentie ook overgaat, op een bedje lekkere muziek kun je alles aan mij verkopen. Tenminste bijna alles.

In enkele gevallen is deze muziek zo goed, blijft het zo heerlijk hangen, dat als ik het nummer hoor, ik automatisch in mijn grijze massa ga graven om de bijbehorende reclame erbij te bedenken. Helemaal vanzelf. Dan werkt het juist in het voordeel van de producenten en desbetreffende reclames. Als dat gebeurt, dan wil ik weten van wie het nummer is en wat zij nog meer gemaakt hebben. Dan rust ik niet voordat ik het weet. Een mooie inspiratiebron als je eens wat anders wil dan de gangbare bagger die we dagelijks op de radio voorbij horen komen. Dus..

Neem ik jullie mee naar wat leuke reclame muziekjes.

===============================================
De reclametune voor Wieckse Witte. Man en vrouw flirtend op een terras. "Nee, ik vind jou leuker" Komt van Grafity6, Stare into the Sun. Wereldplaat... Album heet Colours en heeft vergelijkbare nummers.


===============================================

De reclametune van het KWF.
Mooie zwoele donkerbruine stem zingt over de morgen.
Het is een cover van Sabrina Starke van In the Morning. In deze uitvoering gezongen door Nina Simone.
Het is geschreven door Barry Gibb van de Bee Gees. Kan geen youtube versie vinden van Sabrina Starke. Wordt tijd dat ze deze op single uitbrengt.


===============================================

Nog een topper. Uit de reclame van Vodafone. Don Fardon met I'm Alive. uit 1968. Toen muziek nog echt was...


==============================================

En de laatste voor vandaag. Welliswaar niet uit een reclametune maar als leader van de Net5 serie The Closer. Danger Mouse & Daniele Luppi starring Jack White met Two Against One.
Een woord. Subliem...


==============================================

Tenslotte, voor de HipHip liefhebbers onder ons. Vaak vind ik het origineel waar HipHop van gesampled is nog mooier. Op Spotify heb ik een playlist gemaakt met de originals. Veel plezier met Den Moeite Waerd en succes met raden welke artiest het nummer heeft gesampled.

De positieve en vredeliefende inslag van deze editie van BemBlog werd mede mogelijk gemaakt @ BEACHCLUB LELYSTAD.


KOLERE WAT IS HET WARM DEZE HERFST!!!

Note van de Redactie... (ikzelf dus) 

Wat een supernummer met bijbehorende clip...!!!

Rihanna, Man Down.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten